A vadgazdálkodás pénzügyi helyzete - I. rész

(A nagyvadlétszám)

Bevezetés

A jelenlegi vadászati felsőoktatás szükségességéről szóló legutóbbi bejegyzésem elindította azt a folyamatot, amit a politikában karaktergyilkosságnak hívnak. Fontos visszajelzés ez nekem arról, ha jó úton járok, még akkor is ha szándékos félreértésekkel próbálják hamisan bizonygatni, hogy magának a vadászati kutatásnak a létjogosultságát vontam kétségbe, ami természetesen nem igaz. Azok számára, akik a hitelesség oldaláról próbálnak támadni, szeretném ezt a cikksorozatot a Szent István Egyetem (SZIE) egyik kutatójának a munkájából származó idézettel kezdeni, amely a nagyvadlétszám csökkentés pénzügyi következményeiről is értekezik.

„Figyelembe véve, hogy a kár nemcsak a vadállomány nagyságának függvényében alakul, az állománycsökkentés hatékonysága egyelőre nem ismert. Ezeken túl a vadállomány csökkentésével az eladható „árualap’” is kisebb lesz, ami a gazdálkodás bevételi oldalának szűkülését eredményezheti. Amennyiben ez utóbbi úgy következik be, hogy a kár nem, vagy csak kis mértékben csökken, akkor a vadgazdálkodó gazdaságilag rendkívül rossz helyzetbe kerül. A vadgazdálkodók egy olyan helyzettel állnak szemben, amelyben azt a pontot kell megtalálniuk, ahol a vadállomány bevételtermelő képessége leginkább képes fedezni a keletkező károkat úgy, hogy az érintett ágazatok a kapott kompenzáció mértékével elégedettek legyenek. Javaslom több tesztüzem rendszerű vadgazdálkodási egység működtetését (BLEIER 2004), ahol az egyes vadkárt befolyásoló tényezők közvetlen változtatásának nyomon követésével vizsgálható és ellenőrizhető lenne a különböző beavatkozások kárcsökkentő hatása.”

Ezeket a sorokat tehát nem én állapítom meg, hanem egy kutató, akinek az intézetére bízták a tájegységi terv kidolgozását. Fontosnak tartom megjegyezni, hogy önmagában a nagyvadlétszám csökkentés indokoltságát természetesen értem, és akár még el is fogadom, hiszen azt a nézetet mégsem lehet követni még két évtizeden át, hogy ameddig pénzügyileg megéri, addig növeljük az amúgy is irreális méreteket öltő nagyvadlétszámot, nem törődve a statisztikákból hiányzó „rejtett” ökológiai károkozással, amit a disznó az apróvad szaporulatban, vagy a gím a nehezen mérhető erdei vadkár kapcsán jelent. Miközben a fenti PhD értekezés összefoglalója is tesztüzemek létrehozását tartja kívánatosnak, közben ehelyett az egész magyar vadgazdálkodáson kezdenek el kísérletezni, és a nagyvadlétszám problémáját pusztán a vadkár, és az ökológiai szempontok összefüggésében tekintik kihívásnak.

De az úttörő ott segít, ahol tud, ezért az alábbiakban közérthető módon bemutatom – az OVA adataira hagyatkozva – hogy milyen pénzügyi következményei lesznek a nagyvadlétszám apasztásának.

*          *          *

A nagyvadteríték kapcsán leginkább érintett négy megyét vizsgáltam – Zala, Somogy, Veszprém, Baranya – a teríték, a kifizetett vadkár, a bevételek, és a pénzügyi eredmény kiértékelésével 1998 és 2015 között. A nagyvadlétszám növekedése mindegyik megyében egyértelmű:

1.jpg

A nagyvadteríték és az ehhez kapcsolható bevételek (külföldi lelövés, belföldi lelövés, vadhús) között egyértelmű összefüggés látszik, azonban nyilvánvaló, hogy a szolgáltatási bevételek is valamilyen mértékben összefüggenek a teríték nagyságával, ezért érdemesebb a bruttó bevétel viszonyában vizsgálni a nagyvadteríték hatását. A tendencia ebben a viszonylatban is egyértelmű:

2.jpg

Ha a nagyvadlétszám és a kifizetett vadkár közötti összefüggést nézzük – amit az apasztás legfontosabb indokának tartanak – azt látjuk, hogy ez a két szempont is tendenciózus összefüggésben áll egymással. Azonban az is világosan látszik, hogy nem lehet olyan példaértékű mintaévet találni, ami azt mutatná, hogy egy vadgazdálkodási stratégiában – önmagában a kifizetett vadkár szempontjából vizsgálva – az alacsony nagyvadlétszám egyértelműen üdvözítő megoldás lenne, ugyanis a két görbe alapvetően követi egymást. Ha csökken a nagyvadlétszám, csökken a kár is, de a pénzügyi eredmény szempontjából ez egy megközelítően nulla értékű változás:

3.jpg

A legfontosabb kérdés az, hogy a tervezett nagyvadlétszám-apasztás befolyásolhatja-e a pénzügyi egyenleget. A feldolgozott adatok alapján egyértelműen látszik, hogy az egyenleg – amely rendkívül hektikus mozgást mutat – a legkevésbé sem a nagyvadlétszám változásán múlik, ami jó hír:

4.jpg

A fentiek alapján a következő megállapításokat tehetjük:

1. Az adatokból úgy tűnik, hogy a nagyvadlétszám apasztása pénzügyi értelemben nem lesz számottevően kedvezőtlen hatással a vadászati ágazatra. Ebben a kérdésben sajnos tévedtem az előző cikkeimben, amit a legnagyobb örömmel vállalok, hiszen a lényeg mégis csak az, hogy nem ettől fog bekövetkezni az Armageddon. Szerencsére úgy tűnik, hogy áldozhatunk az ökológia oltárán. Hogy a pénzügyi egyenlegre mely tételek vannak a legnagyobb hatással, azt a következő cikkben foglalom össze.

2. Sajnos azonban azt sem mondhatjuk, hogy a létszámcsökkentés pozitív eredménnyel kecsegtetne pénzügyileg. A kifizetett vadkár kapcsán van egy szubjektív szempont, aminek a hatása látszik az ábrákon. Ez a fizetési hajlandóság. Természetesen nem arról van szó, hogy a kifizetett vadkár változása a valóban bekövetkezett vadkár mértékével azonos lenne. A kifizetett vadkár tehát nem teljes mértékben jelzi az eltartóképesség valódi változását, így a nagyvadlétszám miatti bevétel és a kifizetett vadkár jelentős részben a fizetési képesség és hajlandóság miatt mozog ennyire azonos tendencia szerint. Arról van szó tehát, hogy a vadásztársaságok akkor tudnak, és hajlandóak több vadkárt fizetni, ha nőnek a bevételeik. Egy szempont miatt lesz ez lényeges változó a jövőben. A vadkáralap létrehozásával a fizetési hajlandóság statisztikai torzítása megszűnik, hiszen a vadgazdának nem lesz lehetősége trükközni, időt húzni, a zavarosban halászni. Ennek azonban éppen az lehet a következménye, ami a bevezető idézetben veszélyként fogalmazódott meg, hogy a nagyvadlétszám csökkenése mellett nem csökken, hanem stagnál, vagy inkább nő a kifizetett vadkár mértéke. Ha ehhez hozzávesszük annak a veszélyét, hogy az új vadkárbecslési protokoll valószínűleg szintén nem a vadászoknak fog kedvezni, akkor megnő bennünk az aggodalom, és kíváncsian tekintünk a jövőbe. Ha ezek – a most még csak veszélyek – bekövetkeznek, talán érthetőbbé válik, miért kifogásolom, hogy a felsőoktatáshoz köthető szakmai elit nem elég komplex megoldásokat kínál a vadgazdálkodás szereplőinek.

Utóirat

 

Ha várhatóan a nagyobb hasznosítás sem kecsegtet a mennybe menetellel, miközben a tájegységi fővadászok rendszerének ez az egyetlen drasztikusabb hatást ígérő feladata, akkor mi lesz az, amitől a magyar vadászat ismét szárnyalni fog, ahogy ígérik? Ha ennek az új rendszernek a költségeit is számba venné az OVA statisztikája (nyilván nem fogja) a jövőben a kiadási oldalon, akkor gyászos eredménnyel zárnánk már most minden évet. Az elmúlt 18 évben átlagosan egy évi 670 millió forintos eredményt produkáló ágazatra „szabadítanak rá” – egyenlőre még nem pénzügyileg – egy évi 700 milliós (amortizációval együtt) költségvetésű intézményi rendszert, amitől a legnagyobb optimizmussal sem várhatjuk el, hogy legalább a saját költségvetésének megfelelő összegű hatást gyakoroljon az ágazatra. Ha csak egyet kérdezhetnék azoktól, akik ezt kitalálták, a kérdésem így hangzana: „A várakozásaik szerint miben lesz mérhető ennek a rendszernek a sikere?” Pénzügyileg? Szakmailag? Az ökológiai szempontok alapján? Vadlétszámban, érmes-arányban? Ha ez a rendszer nem fog működni, akkor az elherdált összegeken kívül azt se felejtsük el a számlára írni, hogy a tájegységi határoknak köszönhetően hány vadásztársaság károsult vagy szűnt meg.

Mindezzel együtt a vadászkamara elnökének véleményével egyetértek, miszerint ha már van ez a rendszer, igyekezzünk kihozni belőle a legtöbbet. Na persze, ez a spiritusz nélküli hozzáállásunk hasonlít a népnyelvben ismeretes mondásra arról, hogy ha már inzultus ér minket, akkor próbáljuk meg élvezni. Hogy látszódjon a konstruktivitásom, az egyenlegre ható tételek vizsgálatáról szóló cikkben földrajzi és pénzügyi szempontok alapján szeretnék ötleteket adni arra, hogyan lehetne tompítani ennek a pazarló rendszernek a következményeit, és pontosan mire lenne érdemes elkölteni azt a bizonyos reménybeli vadgazdálkodási alapot. Feltéve persze, hogy marad belőle valami, miután kifizettük a Hatvani Kastélymúzeum kétszáz millió feletti éves veszteségét. Elvégre beszédes arány ez. Miközben a teljes magyar vadgazdálkodásra 350 millió forintot kívánnak költeni, aközben a spontán ötletelés következményeképp finanszírozzuk a 280 milliós költségvetésű kastélymúzeumi nem kevesebb mint 255 milliós veszteségét, csak azért, mert ez politikai kérdés is egyben. Ám ez már egy másik meséhez tartozik. De ne legyen félreértés. Örülök ennek a 350 milliónak. Eddig ez sem volt.

 Glück Balázs, 2016. december 5.