Pest megyei „választás” – belső nézetből

omvkpest.JPG

Vendégposzt következik egy névtelen szerzőtől. Nem szeretem a névtelen szerzőket, de adott esetben megértem és tudomásul veszem az indíttatását. Kapóra jött, amit megosztott velünk, hiszen nemrég megírtam, mi a baj a kamarai választási rendszerrel, itt pihent a virtuális fiókban a cikk. Én végigvettem az elméletet, anonim vadásztársunk pedig megmutatja, hogy hogyan működik (dehogy működik…) a gyakorlatban. Írását változtatás nélkül, egy az egyben közöljük.

Kedves Balázs!

Régóta olvaslak titeket. Szerintem mindenkinek tudnia kell, hogy mi történt nálunk a Pest megyei választáson május 27-én, úgyhogy megírtam. Szerintem most egy ilyen írás csak nálad jelenhet meg.

Kilenc előtt nem sokkal jöttünk a közgyűlésre. Ennyien sose voltak, de tudni lehetett, nekünk is szóltak, hogy menjünk, mondták, hogy két titkárjelölt van, egy kamarai meg egy FM-es, és támogassuk a kamarait, a Kovács Gábort, ne a Pető Zolit, aki vadászati felügyelő volt és most tájegységi fővadász. (Mi jóban vagyunk a Zolival, de szerintem se minisztériumi ember legyen már, miután olyan vadászati törvény van, amilyen kijött, meg annyit csaltak a területkijelölésekkel.) Volt több autóbusz is, amivel csoportok jöttek. A tömegre csak a pesti Kamara nem számított, úgy láttuk, mert teljes össze-visszaság volt, hosszú sort kellett végigállni a regisztrációhoz... A közgyűlés több mint fél órát csúszott és nem csak a küldöttek voltak bent, hanem bárki beülhetett. Ezért az osztályülések is később kezdődtek. Mondjuk nem is gondoltam, hogy lehet tartani az ütemtervet (9-kor közgyűlés, 10-től osztályülés, 11.30-tól tisztújító küldöttgyűlés az új küldöttekkel)… Ebből látszott, hogy rendes választás sose volt még a kamarában (szerintem másik megyékben sem), ezért sokan se szoktak lenni, most több mint kétszázon voltunk.

Amikor a küldöttjelölés jött, kiderült, hogy a kamarának volt egy előre összeállított listája a küldöttjelöltekkel, azt lehetett kiegészíteni. Elég sokan mondtak is neveket, lehetett diktálni egy jelölőbizottsági tagnak. Amit nem értettem, hogy ahelyett, hogy egy számítógépbe vitte volna be, kézzel írogatta egy lapra. Ez fölösleges munka, mert utána meg úgyis át kellett vinni gépbe a nyomtatáshoz, és ezzel is időt vesztettünk. A jelölés után összesítették a listát, és minden jelöltet egyenként végigkérdeztek, hogy vállalja e, aztán megszavaztatták a megjelentekkel, hogy felkerüljön-e a szavazólistára. Több mint 200 emberről volt szó, úgyhogy megint rengeteg idő ment el, pedig mindenki, aki ott volt, felkerült. Nem emlékszem, hogy régen is így ment volna, szerintem lehetett volna egyszerűen felolvasni a listát, és azt úgy megszavaztatni. Ezután kinyomtatták a szavazólistát, ami vagy egy óra volt, és valamikor egy és kettő között jött a szavazás, legalábbis akkor úgy tűnt.

A szavazólapokat úgy osztották, mint a rajzlapot az iskolában… a sorok szélén adogatták, és szólni kellett ha már mindenkinek van. Szerintem ha valaki többet akart venni (vagy vett…), akkor azt senki nem vette volna észre. De nem tartott sokáig a szavazás, mert valaki észrevette, hogy hibák vannak a szavazólistán, egy jelölt nem került fel, egy másik meg rajta volt, pedig a jelöléskor is kiderült, hogy nem jött el. Úgyhogy a szavazást felfüggesztették, és újranyomták a szavazólapokat. Itt elég sokan elmentek, mert már sokkal tovább tartott az egész, mint vártuk. Szerintem megint majdnem egy órát vártunk az új, javított szavazólapokra. Három körül fejeződött be a szavazás.

Majdnem öt órát vártunk az eredményre. Ezt egyébként szintén lehetett előrelátni ahogy a tömeget, mondta is valaki, hogy a majdnem kétszáz szavazólapot, mindegyiken majdnem kétszáz névvel nagyon sokáig tart majd összeszámolni a három számlálóbizottsági tagnak, úgyhogy szavazzunk, és jelöljünk még számlálókat, de Székely István, a Kamara jogásza szerint az alapszabályellenes. (Más esetben bezzeg nem zavaró az alapszabály-ellenesség – a szerk.) Mondjuk én benéztem egyszer a helyiségbe, és mégsem csak a szavazatszámláló tagok voltak bent, hanem vagy öten-hatan számolgattak.

Majdnem nyolc óra volt, amikor kihirdették a küldöttek névsorát. Mi hárman jöttünk a tagtársakkal, küldöttek vagyunk évek óta, járunk vadásznapokra, kamarai rendezvényekre, évtizedek óta vadászunk, sokakat ismerünk, én járatom a vadászújságokat, a vadászházba is mindig elviszem. És így is nagyon sok olyan nevet hallottunk, hogy fogalmunk sincs ki kicsoda. Úgy mondták fel a listát, hogy minél több szavazatot kapott valaki, annál előrébb volt, tehát visszafelé olvasták a legnépszerűbbtől. És ismert vadásztársaink a lista második felében, végén voltak, vagy rá se kerültek, ahogy hármunk közül mi ketten sem… Mondták közben hogy az erdőgazdaságoknál megmondták hogy el kell jönni, támogatni a Pető Zolit. Úgy láttam így is volt…

Ezután megkérték, hogy aki nem lett küldött menjen ki a teremből (reggel viszont még bárkinek bent lehetett lenni a küldöttgyűlésen!!!), úgyhogy végre 11 óra után hazamehettünk. Majdnem tízkor értünk haza, az egész szombatunk elment, FÖLÖSLEGESEN.

Ma reggel meg hívtak hogy hallottam-e mi történt. Mert a Nagy István azt mondta a végén, titkár és tisztségviselő választás előtt, hogy ha ilyen nagy szervezkedés lett az ő lemondása miatt, akkor ő nem mond le, és kész. Azt mondom, igaza is volt, senki nem tudott volna így dolgozni. Ha az új FM hátterű elnöknek, a Macsek Lajosnak a Pető Zolival kellett volna dolgozni, akkor a két FM-es a kamarai központtal nem tudtak volna együttműködni, ha pedig Kovács Gábor lett volna a titkár, akkor az elnök és a titkár nem tud együtt dolgozni. Így viszont megmarad minden, ahogy volt. De ez se jó, már kéne valami váltás, mert a Pest megyei kamara ugyanúgy működik, mint 20 éve, vagy 40 éve a MaVOSz (vagy rosszabbul)…

Sokáig gondolkoztam, hogy aláírjam-e a cikket. Nem írom, és nem magam miatt. Nem volt egyszerű megtartanunk a területünket... több tagtársam a vt-ban örül, hogy még vadászhat, amíg bír… nem 20 évig, koruk miatt biztosan rövidebb ideig. Látom, hogy működnek a dolgok, és őmiattuk nem fogok a vt-re haragítani senkit… de úgy érzem, ezeket most le kellett írnom, hogy mindenki lássa, hogy ez nem demokratikus választás hanem színjáték.